Rapport från Vänsterdagarna

Oj, vilken helg vi har haft Tiina och jag (Lotta)! Så mycket intryck, solidaritet och värme vi mött. Allt detta kommer att växa fram och kanaliseras in i idéer som vi hoppas på kommer kunna gynna oss i Vingåker både inom partiet och för medborgarna. Vi har även fått det bekräftat att vi är på rätt väg i vårt arbete och det är alltid trevligt att höra.

Vi är en liten förening i Vingåker med mycket hjärta och engagemang, där alla ställer upp för varandra. Se bara på vår insamling vi hade förra veckan då vi lyckades samla in, packa, vika och skicka iväg en hel släpkärra fylld med gåvor till organisationen Vi gör vad vi kan. Alla ställde upp utan att blinka, före och efter ordinarie arbete, fast man inte mådde så bra så ställde man upp. Det visar vad en sann vänsterpartist är!

Jag ska försöka sammanfatta vänsterdagarna med några meningar. 3 dagar, ca 1200 deltagare och 50 seminarium. Jag rekommenderar starkt filmen Pride, som utspelar sig på 80-talet och handlar om en kamp där homosexuella stöttade och kämpade för gruvarbetarna då gruvorna hotades att stängas. En organisation som finns än idag, Lesbian & Gays support the minners. Kan även rekommendera boken Islamofobi, av Mattias Gardell. Han kommer även ut med en ny bok senare i höst i samma ämne som jag ser framemot.

Barnfattigdom finns i Sverige och det som ökar mest är skillnaderna mellan de som har det riktigt dåligt och de som har det riktigt bra. Där har vi som politiker en uppgift, att driva en politik som ändrar förutsättningarna i grunden och inte bara ägna oss åt att släcka bränder. Allt är politik, som tex  barnfattigdom , utsattheten för misshandlade kvinnor, upphandlingarna och islamofobin. Dessa rader gör inte helgen rättvis, det är bara ett axplock av allt vi varit med om. Vi kommer att prata mer om dagarna på kommande medlemsmöten. Är du inte medlem men läser dessa rader och känner att det här vill jag vara delaktig i så är du hjärtligt välkommen som medlem i Vänsterpartiet vingåker.
// Lotta Sjögren