Christina Höj Larsen (V): Så får vi ett välfungerande flyktingmottagande

Christina-Höj-Larsen-foto-Kalle-Larsson-150x150

Christina Höj Larsen, riksdagsledamot (V) från Västernorrland. Humanekolog. Ersättare i arbetsmarknads-, socialförsäkrings- och näringsdepartementen.

Publicerat 7 januari, 2015 av Dagens Arena Debatt
**************************************************
Från borgerligt håll hävdas att vänstern inte har förslag kring flyktingmottagande och inkludering. Det är hög tid att avliva den myten.

Vänsterpartiet vill se en debatt om hur vi förbättrar flyktingmottagandet för de som söker sig hit. En stark generell välfärd kombinerad med konkreta förbättringar av flyktingmottagandet är förutsättningen för att leda bort debatten från att handla om huruvida vi ska ge människor skydd till att i stället handla om hur vi gör det på bästa sätt.

Högerns avfärdande av generella välfärdslösningar och större statligt ansvar i mottagandet skapar myten om att det inte finns förslag som kan förbättra mottagande och etablering. Det är dags att krossa den myten.

I kölvattnet av anpassningen till SD förändras debatten om flyktingmottagande. Den nya debatten om flyktingmottagning skiljer ut sig från hur andra saker debatteras. Vi diskuterar normalt inte OM vi ska ha en fungerande skola eller äldreomsorg – utan HUR. (…)
Läs hela  artikeln hos Dagen Arena genom att klicka på länken överst på sidan.