Politikerutfrågning i Österåker

utfråg1

Vänster: Politikerutfrågare strömmar till utanför Österåkers friskola; höger: Österåkersborna Bengt Tholin, Kaisa Komulainen-Nilsson, Eva Hallin diskuterar sockenstugan vara eller inte med Åke Tholin (V)

Vänsterpartiet deltog i på tisdagskvällen i den utfrågning av Vingåkerspolitiker inför valet som sockenrådet i Österåker hade arrangerat i friskolans lokaler. Alla partier i kommunfullmäktige utom SD var representerade, Vänsterpartiet genom sitt förstanamn på kommunlistan: Åke Tholin. Under punkten korta visioner för Österåker fick han möjlighet att presentera delar av partiets lokala valmanifest, bl a om varsamt utnyttjande av naturresurser och avgiftsfri kollektivtrafik i kommunen.

utfråg2Det förstnämnda  hängde naturligtvis samman med markägares och åkeriföretags omfattande utnyttjande av grus- och bergtäkter i området sen lång tid tillbaka. Nyligen aktualiserat av planerna från åkeriföretaget M4-gruppen att ansöka om en drastisk utvidgning av bergtäkten vid Låttra. Det var Rolf Pettersson på Nydala, nära bergtäkten som frågade politikerna. Förutom ingreppet i naturen och konsekvenserna för friluftsliv och turism, kommer det att få svåra konsekvenser för de kringboende med buller, tunga transporter och risker för grundvattnet. Det sistnämnda är alla fastigheter beroende av för sin vattenförsörjning i den här delen av Österåker, som på de flesta ställen på landsbygden.  Flera av partierna, som Vänstern och Miljöpartiet, var överens om det olämpliga i planerna av miljöskäl och kommer att säga nej när frågan når de kommunala beslutsfattarna. Moderater och socialdemokrater lutade mer åt exploatörernas intressen.

Överens var också partierna i frågorna om behovet av landsbygdsutveckling – i Österåker och Vingåker i stort. Samtidigt som Eva Hallin, som varit mycket engagerad i Lanthandelsprojektet, kunde berätta att kommunen avser sälja Sockenstugan som varit dess bas och den naturliga träffpunkten mitt i byn. Andra frågor som diskuterades var skolskjutsar, äldreboende och hyreslägenheter på landsbygden.