Nya styrelsen för Vänsterpartiet Vingåker

årsmöte 2015

Det mest välbesökta årsmötet på många år valde på lördagseftermiddagen med acklamation ny styrelse för  Vänsterpartiet Vingåker.
Valberedningen hade lyckats lägga fram ett både feministiskt och kompetensmässigt välbalanserat förslag till ny styrelse. Kaisa Komulainen-Nilsson, Österåker, omvaldes som ordförande, liksom Yvonne Olsson, Billsbro som kassör. Nyvalda i styrelsen är Lasse Nilsson, Österåker, som utsågs till sekreterare; Lotta Sjögren, Nästorp och Tiina Rokka, Vingåker. Omvalda som ersättare i styrelsen är Bengt Tholin, Läppe; Hasse Olsson, Billsbro och Sameh Kanan, Vingåker.

styrelse2015_620x

På bilden från vänster: Lasse Nilsson, Tiina Rokka, Kaisa Komulainen-Nilsson, Hasse Olsson, Sameh Kanan. Sittan från vänster: Lotta Sjögren, Yvonne Olsson, Bengt Tholin.

Maud Ekman, Eskilstuna, distriktsstyrelseledamot, ledde även i år årsmötet som ordförande.

Maud Ekman, Eskilstuna, distriktsstyrelseledamot, ledde även i år årsmötet som mötesordförande.

Efter att verksamhetsberättelse och ekonomisk rapport lagts till handlingarna, verksamhetsplan och budget för 2015 beslutats och ny styrelse utsetts, behandlades övriga val och nomineringar till uppdrag. Årsmötet utsåg alltså också föreningens ombud till Vänsterpartiet Sörmlands distriktsårskonferens den 21 mars på Åsa folkhögskola. Kaisa Komulainen-Nilsson och Lotta Sjögren blev ordinarie ombud, Sameh Kanan och Lasse Nilsson ersättare.

På årskonferensen tillsätts en rad distriktsuppdrag, som t ex styrelse och valberedning. Till ledamöter av distriktsstyrelsen nominerade årsmötet Sameh Kanan, Vingåker och Maud Ekman, Eskilstuna  och som ersättare Lotta Sjögren, Vingåker.

Som ledamot av distriktets kommitté för Vänsterpartiet Sörmlands integrationspris nominerades Tiina Rokka. Till valberedningen för distriktet nominerades Lasse Nilsson.

Ordförande Kaisa avtackade den avgående styrelsen och mötesordföranden Maud från distriktsstyrelsen med röda nejlikor och inbjöd mötet till den mer informella delen av årsmötet med lite mat och dryck.
/L

• Avsnitt 8 – om bilden av orten
    I det åttonde avsnittet av podden Svenska köksbord som har spelats in i Västerås samtalar Jonas med Hussein Qasim om bland annat bilden av området Bäckby. Hussein har själv växt upp Bäckby och arbetar där i dag som fritidsledare. Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? […]