Utbildningskväll för Vingåkers nya politiska koalition

Sen valet har beslutet om att bilda en rödgrön i majoritet i kommunfullmäktige växt fram. En teknisk valsamverkan mellan partierna i koalitionen: Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har också arbetats fram, för att fördela de politiska förtroendeuppdragen i kommunen. Basen för det politiska arbetet de närmaste fyra åren är en politisk plattform som vaskats fram ur de tre partiernas valprogram. Sen dess har Folkpartiet anmält att man vill ingå i valsamverkan och gärna också i koalitionen. Nu på måndag den 7 december beslutar det nya kommunfullmäktige om vilka som kommer att fatta besluten den i nämnden, styrelser och andra kommunala organ från och med 1 januari.

koalutbx3

Överst: Carolin Helmsson-Olsson, ordförande (S) i Vingåker, hälsar välkomna till koalitionens första gemensamma utbildning. Underst: Oppositionsrådet Jens Persson (C) Strängnäs, i diskussion med ivriga åhörare.

När man nu är klara med det formella, hur styr man Vingåker tre eller fyra partier tillsammans i koalition? Man beslöt att bjuda in någon med färska kunskaper i frågan. Det blev det nyligen avgångna kommunalrådet (C) och kommunstyrelseordföranden Jens Persson från Strängnäs, som beredvilligt ställde upp på ”utbilda fienden i anfallsteknik”! Jens har åtta år av ledande funktioner i ryggen och före dess 17 år som aktiv bonde och industriledare.

Bland det praktiska vetande ett trettital vetgiriga deltagare med varierande politisk erfarenhet fick del inledningsvis av Jens var ”vad utmärker en duktig politiker”! Han betonade särskilt vikten av ordning och reda i ”laget” utåt, samtidigt som man måste vara lyhörd för förändringar under resans gång. Det gäller alltså att vara förankrad i sin organisation för att undvika konflikter.

Något som Jens ägnade rätt mycket tid var vikten av koll på beslutandets gång och starka mandat för de ledande förträdarna. Det var nyttigt – och kanske också lite överraskande – att få insikt i den mängd steg ett ärende kräver från idé till ett beslutande klubbslag i kommunfullmäktige. Fundera över kedjan förslag från politiker eller tjänsteman-ordförandeberedning i nämnd-behandling i nämnds arbetsutskott-behandling och beslut i nämnd- behandling och beslut i kommunstyrelse-beslut i kommunfullmäktige. Och ett antal förankrande möten från sidan med tjänstemän och politiska företrädare som kan behövas. ”Men till kommunfullmäktige måste besluten hålla”.

Det är kanske inte överraskande att Jens utifrån sin erfarenhet vågar hävda att de bästa idéerna ofta kommer ur en lång handläggning och att man bör komma till ”beslut så sent som möjligt”! Där har ju ofta otåliga kommunmedlemmar en annan uppfattning… . Viktiga delar i en koalitions arbete är spelregler mellan koalitionens partier, som att varje parti har ”en röst”. Det innebär också att koalitionen talar med en röst till media, men också att man vet vem som säger vad i vilken situation. Styrkta gav sig koalitionens medlemmar hem i höstmörkret… /L