Eftervalskonferens i Vilsta

vilstavaluppfölj

Vänsterpartiet i Sörmland analyserade på sin eftervalskonferens i Vilsta i Eskilstuna den 25-26 oktober resultaten av höstens val.

Valframgången räckte inte till plats i regeringen denna gång, men väl för ordentliga avtryck i S-Mp-regeringens första budget. Fokus på Stopp för Vinster i välfärden är fortfarande aktuellt med en utredning till 2016, budgetförstärkningar för äldrevården och skolan redan nu, för att nämna något som Vänsterns nya riksdagsledamot från Sörmland Lotta Johnsson Fornarve tog upp i genomgång. Lotta är nu vår representant i civilutskottet, utbildningsutskottet och utrikesutskottet.

Vänstern sitter nu med i rödgröna majoritetsstyren med  i flera sörmlandskommuner, något som Vingåkersvänsterns ordförande Kaisa Komulainen-Nilsson kunde rapportera för första gången för Vingåkers del.
Lite smolk i bägaren är förstås framgången för rasistiska SD i samtliga kommuner i länet och landstinget, liksom S högerkoalitioner i Katrineholm, Strängnäs och Gnesta.

På mötet gjordes en insamling bland deltagarna i konferensen till förmån för flyktingarna från syrisk-kurdiska Kobane. Den inbringade 800 kr, som sätts in på kurdiska röda halvmånens postgirokonto, se nedan.
kobane solidaritet