Medlemsmöte ”med” Jonas Sjöstedt

ScreenShot043Vänsterpartiet i Vingåker inledde igårkväll sin eftervalsanalys på medlemsmöte i partilokalen med Jonas Sjöstedt. Han höll ett direktsänt tal över Yuotube där alla partiföreningar i landet kunde delta.
I sitt tal gav han en analys av valresultatet, med dess uteblivna framgångar för partiet. Han underströk dock att vi nått vårt huvudmål: Att få bort alliansregeringen från makten efter åtta år. Vi har också gjort bra resultat i de större städerna och i landstingen. Vad gäller de uteblivna regeringsförhandlingarna kommer partiet nu att föra en mycket aktiv oppositionspolitik och ställa hårda krav vad gäller vinsterna i välfärden för att stödja en Löfvenregerings statsbudget. JS uteslöt inte att det speciella läget i riksdagen kan komma att sluta i ett snart nyval.

Dominerande diskussionspunkt för partiföreningen var förstås de chockerande stora framgångarna för det fascistiska SD generellt och i synnerhet i kommundelen Högsjö med över 23% av rösterna i kommunvalet. Hur ska vi förhålla oss framöver till dem som röstade fram SD blev en viktigt diskussion och vad vi sen måste göra. S och Mp:s hållning till vårt parti diskuterades livligt.

Föreningen besvarade också en enkät från partistyrelsen, där man efterfrågade våra erfarenheter före, under och efter valet.b Enkäten ska ligga till grund för partiets fortsatta ställningstagande nu efter valet.