Läxfri skola – V-motion till Vingåkers fullmäktige

ScreenShot014

Kolla in artkeln på P4 Sörmlands hemsida

Läs motionen här:

Läxfri  skola inom Vingåkers kommuns grundskolor

Motivering

Läxor är ett stressmoment i vardagen för de flesta ungdomar. När man väl har slutat skolan för dagen vill man inte komma hem och känna att man har arbete kvar, i form av läxor. Detta gör att man har mindre tid över till andra fritidsaktiviteter t.ex. umgås med familjen och idrotta. Om man istället avsätter lektionstid till eget arbete och förlänger skoldagen med ca 45 min så är man fri när man går ut genom skoldörrarna. Då kan lärarna lättare hålla koll på att eleverna verkligen utför sitt arbete, vilket de inte kan göra hemma. Vi tror att ungdomarna skulle känna mindre stress och press på detta vis. De vuxna behöver ju oftast inte ta med sitt arbete hem.

Det kan inte vara föräldrarnas uppgift att utbilda våra barn. Det ska vara pedagoger inom skolan som utbildar eleverna. Det är även fråga om att alla barn ska ha lika förutsättningar när det kommer hem för man vet att barn från föräldrar med högre utbildning har lättare att hjälpa sina barn och det leder till att barn från hem med mindre studievana slås ut tidigare och på det viset inte blir behörig till gymnasiet.

Kan Upplands-Bro kommun  införa läxfri skola kan även Vingåker ta steget mot en Läxfri skola

Därför vill jag genom denna motion

Att: Barn och utbildningsförvaltningen inför läxfri skola inom Vingåkers kommun samtliga grundskolor som är kommunalt styrda.

Att samtidigt när infört läxfri skola att man utvärderar genom enkäter efter 6 månader både bland elever och pedagogik personal inom grundskolan och redovisar här i kommunfullmäktige utfallet på enkäterna.

Åke Tholin

• Avsnitt 6 – Om sjukförsäkringen
    I avsnitt nummer sex av podden Svenska köksbord som är inspelat i Gävle samtalar Jonas Sjöstedt med Iza Ullmark om sjukförsäkringen och hur det är att vara sjukskriven i Sverige i dag. Iza Ullmark är själv sjukskriven för utmattningssyndrom.  Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? […]